Uniunea Europeana face tot mai „fericita” viata soferilor!

Sursa: hotnews.ro

Viitoarele permise europene de conducere vor contine un cod cu informatii privind starea de sanatate: vederea, auzul, boli etc, dar si restrictionari de tipul “posesorul trebuie sa conduca doar ziua sau doar insotit”. Tot pe permis vor fi consemnate date privind tipul transmisiei, sistemul de franare sau de directie. Directiva 126/2006 privind permisele de conducere va face ca din 2012 pe intreg teritoriul Uniunii Europene conducatorii auto sa aiba un singul model de permis insa peste cateva luni, din ianuarie 2009 vor intra in vigoare primele restrictii. Documentul, un card de plastic colorat in albastru si galben in care va fi incorporat un microcip RFID (miroase a Big Brother) si va contine cateva rubrici noi.

Vor exista permise auto restrictionate doar pentru masini cu cutie automata. Se intampla deja in Franta si Anglia, spune deputatul european Adriana Ticau, membra a Comisiei de Transport din Parlamentul European. Cu alte cuvinte, englezii si francezii care vor sa conduca doar masini dotate cu cutie automata, sustin testul practic pe astfel de autoturisme. Cei care vor obtine insa un astfel de permis nu vor putea conduce masini cu cutie de viteze manuala decat daca vor sustine un test de abilitati (adica, alti bani, alta distractie!). ”Statele membre trebuie sa fie gata cu implementarea acestei prevederi din directiva pana pe 19 ianuarie 2009. Incepand cu aceasta data pe toate permisele auto care vor fi emise in orice tara din UE ca urmare a sustinerii testelor pe autovehicule cu transmisie automata va fi inscrisa mentiunea: valabil doar pentru autovehiculele care au cutie de viteze automata”, mai spune Ticau. Regula nu se aplica deocamdata in Romania.

O alta prevedere care va intra in vigoare in 2009 este cea legata de numarul de premise si de rezidenta. Pana acum, daca un cetatean englez, spre exemplu, isi muta resedinta in Franta si dupa 5 ani se muta in Spania, putea sa aiba trei premise de conducere, eliberate de autoritatile din cele trei tari unde a locuit. Din ianuarie 2009 o persoana va putea detine doar un permis emis in tara de resedinta. Cei care isi vor stabili resedinta in alt stat membru, dupa 2 ani vor putea candida pentru un nou permis. Permisul vechi va ramane la politie in noua tara de resedinta si va fi returnat autoritatilor emitente. Dar directiva ofera statelor membre si posibilitatea de a refuza eliberarea unui nou permis unei persoane care are permisul anulat in alt stat. Mai mult, autoritatile din tara de adoptie pot chiar refuza sa recunoasca un permis daca documentul este suspendat.

O alta gaselnita a birocratilor de la Bruxelles: permise din 2012 pentru scutere si motociclete de mica putere! Cei care vor dori sa se plimbe cu scutere vor trebui sa aiba minim 16 ani si sa obtina un permis de tip AM. Pentru aceasta tinerii vor trebui sa treaca de un test teoretic si de unul practic. Directiva lasa insa la latitudinea statelor membre introducerea sau nu si a unui test de comportament si a unui examen medical. Un alt nou tip de permis va fi cel pentru motocicletele de mica putere (nu mai mare de 11kW) A1, pentru pilotarea carora varsta minima admisa va fi tot 16 ani. Cine are insa deja un permis de tip B nu trebuie sa obtina si permis AM.

Totodata, valabilitatea permisului auto va fi redusa la maxim 10 ani pentru un sofer amator, si maxim 5 ani pentru unul profesions. Statele membre pot limita insa valabilitatea permisului auto pentru conducatorii tineri, aflati la primul permis ca si pentru cei a caror varsta depaseste 50 de ani. Aceste noi reglementari au adus multa nemultumire in Germania, tara unde, odata permisul obtinut este valabil pe viata.

Leave a Comment