Parlamentul European, sub conducerea lui Tokes, a ajuns o tribună a iredentismului maghiar.

Cocoţat în funcţia de vicepreşedinte al PE, fostul pastor reformat Laszlo Tökes continuă ofensiva sa împotriva Statului Român, folosindu-se inclusiv de atributiile functiei pe care o detine. Astfel, dacă în anii trecuţi milita doar pentru autonomia HarCovului, acum Tökes susţine faptul că doreşte introducerea autonomiei teritoriale, şi în judetele Bihor şi Satu Mare.

Avem de gînd să introducem autonomia teritorială – cu consimţămîntul politicului românesc, desigur, prin înţelegere reciprocă – şi în alte regiuni în afara Secuimii, în ţinuturile aşa-numite Partium, adică Bihor şi Satu Mare, unde sîntem în relativă majoritate într-o oarecare regiune restrînsă„, a adăugat vicepreşedintele PE. „Ţinem la autonomia comunităţii maghiare din România, respectiv la autonomia teritorială a unor regiuni unde majoritatea este maghiară. Avem dreptul la autonomie conform normelor şi sistemului democratic european. Nu dorim independenţă, nu dorim secesiune, respectăm integritatea teritorială a României„, a conchis Tökes. În acest sens, fostul pastor reformat a mai spus că susţine autonomia şi în afara Ţinutului Secuiesc.

O alta „bubă” din scafarlia vicepresedintelui PE, este problema asa-zisilor „ceangai” din nordul Moldovei, care, in opinia lui Laszlo Tokes sunt maghiari „aserviti unei asimilari necrutatoare”. Tokes Laszlo a ridicat de mai multe ori problema „ceangailor” din Moldova in sedintele Intergrupului pentru Minoritati Traditionale, Comunitati Nationale si Limbi din cadrul Parlamentului European. De asemenea, recent, Laszlo Tokes a invitat Asociatia Maghiarilor Ceangai la Bruxelles, și a avut ca scop participarea la o audiere publică in care, fireste, sa se planga de „asimilarea ceangailor”.

Totusi, care e realitatea? Cine sunt acesti asa numiti „ceangăi” pe care ii deplange domnul Tokes? Conform datelor de la referendumul din 2002, doar 1266 de persoane s-au declarat „ceangai”, in timp ce in judetele Neamt, Bacau si Iasi exista circa 265.000 de români de confesiune catolica. Dintre catolicii moldoveni, 98,52 % se declară români. In timp ce istoriografia maghiara iredentista reclama identitatea maghiara a acestora, datele istorice demonstrează originea lor româneasca. Pentru o prezentare a istoriei romanilor catolici din Moldova, va recomandam site-ul http://www.asrocatolic.ro, din care vom extragem, in cele ce urmează, câteva paragrafe.

Catolicii moldoveni de astăzi sunt urmaşii ardelenilor români, în cea mai mare parte ţărani iobagi, care plecaţi în pribegie s-au aşezat în Moldova şi nu puţini în Muntenia. Referitor la denumirea de “unguri” cu care moldovenii ortodocşi îi numeau pe românii transilvăneni, aceasta se datora, potrivit episcopului de Bacău, Stanislau Jezierski la 1763, faptului că erau catolici şi veneau din Ţara Ungurească (Transilvania), pe care o părăseau din cauza deposedărilor de pământ, restrângerii drepturilor şi creşterii obligaţiilor, dar mai ales a lipsei recunoaşterii naţionale. Românii transilvăneni s-au adăugat comunităţilor catolice deja existente în Moldova medievală (secolul XIII), ca urmare a misionarismului Romei.

Portul tradiţional, arhitectura, folclorul, tradiţiile şi obiceiurile, au corespondenţe şi înrudiri ce merg până la identificare cu spaţiul cultural al românilor din Transilvania. Tot aşa se justifică şi vorbirea graiului românesc transilvănean, ştiut fiind faptul că moldovenii catolici nu folosesc graiul românesc din Moldova, ceea ce elimină teoriile care susţin românizarea lor prin contactul cu autohtonii din această provincie. Elementele de limbă păstrate din Transilvania, ca şi caracteristica vorbirii siflante, proprie numai arealului lingvistic românesc încă din perioada de formare a limbii, demonstrează în mod clar că strămoşii romano-catolicilor din Moldova au vorbit româneşte pe când se aflau în Transilvania şi că aceasta a fost limba lor maternă dintotdeauna.

Graiul numit „ceangău” este moştenit din perioada şederii în Transilvania, fiind o limbă maghiară însuşită parţial, numai pe cale orală şi grevată de numeroase elemente specifice limbii române, menită a reprezenta o cale de comunicare cu vecinii secui sau unguri. Este semnificativ faptul că însuşi preotul secui Zold Peter, părintele falsului etnonim ceangăi-maghiari, a consemnat despre catolicii moldoveni că vorbesc stricat ungureşte. Şi asta la anul 1781, când catolicii sosiţi din Transilvania nu avuseseră timp să suporte presupusele presiuni asimilatorii ale autohtonilor ortodocşi.

Inovaţie lingvistică a istoriografiei maghiare termenul de “ceangăi-maghiari”, sau “maghiari-ceangăi”, este perceput ca o jignire de către populaţia romano-catolică din Moldova si a creat o falsă problemă etnică ce serveşte guvernului ungar în politica privind protecţia maghiarilor din afara hotarelor. Bazată numai pe surse “istorice maghiare” falsa problemă a romano-catolicilor din Moldova, a devenit subiect de lucru pentru organismele europene cu atribuţii în domeniu, la iniţiativa guvernului maghiar care s-a folosit în acest sens de câteva asociaţii create artificial şi finanţate pe măsură. Liderii acestora, un cerc limitat de persoane, care migrează de la o asociaţie la alta (Via Spei, Asociaţia Ceangăilor Maghiari din Moldova, Siret – Cleja, etc.), numărând în total câteva zeci de oameni, reprezintă fie “importuri din Ardeal”, fie persoane şcolite peste noapte în centre universitare din Ungaria.

În concluzie:
1. “Ceangăii” nu există: există doar români romano-catolici, ei nu sunt o minoritate etnică pentru că limba maternă a catolicilor moldoveni este limba română, obiceiurile, portul popular, cultura populară a acestora, sunt specifice naţiunii române.
2. Catolicii din Moldova au fost şi sunt români, iar apartenenţa lor la religia romano-catolică nu dă dreptul nimănui să-i revendice.
3. Prezentarea lor ca maghiari are motivaţii politice străine de identitatea acestora.

2 Comments

  1. io says:

    Ceangaii, ardeleni romani la origine? Dar de ce sunt romano-catolici, atunci? Unde mai exista (sau au existat) romani romano-catolici? Sau cumva presupusii romani de confesiune romano-catolica s-au hotarat sa se mute — asa, cu totii, pur si simplu — in Moldova : )

    Nu cumva omul isi schimba mai usor straiele si obiceiurile decat confesiunea? Uitati-va la romanii ortodocsi. Nu se mai imbraca in hainele lor traditionale, sarbatoresc Valentine’s Day, au plecat prin tari straine, vorbesc romaneste cu accent si copiii lor nici nu prea vorbesc romaneste, dar au ramas ortodocsi.

  2. Stefan says:

    Nici ungurii nu sunt … unguri
    AnalizaprobelordeADN mitocondrial(moștenitpeliniematernă)șiADN-Y(analiza cromozomului Y-moștenit pe linie paternă),prelevate de la populația maghiară,a concluzionat că doar5%dintre maghiari au descendență asiatică însă maipuțin de 3% dintre maghiari sunt urmașii triburilor cuceritoare venite din Asia iar 95 % dintre maghiari sunt descendenți ai populațiilor europene maghiarizate în decursul timpului.Dacă aplicăm aceste procente la mărimea populației Ungariei,care-conform datelor oficiale-este mai mică de 10 milioane de locuitori,se poate constata că mai puțin de 300.000 dintre maghiari sunt urmași ai cuceritorilor huni,aproximativ 200.000 dintre maghiari sunt urmași ai unor populații asiatice, maghiarizate, fie cu forța, fie prin alianțe matrimoniale și peste 9.500.000 dintre maghiari sunt urmași ai populațiilor europene care au locuit aici din cele mai vechi timpuri.
    Vezi http://www.asrocatolic.ro

Leave a Comment